BAYAN LINNAS SIRI KE-276: HUKUM MENYERTAI ACARA LARIAN ANJURAN BANK KONVENSIONAL
Soalan
Assalamualaikum Datuk Mufti, saya ingin bertanya berkenaan acara larian yang dianjurkan oleh bank konvensional baru-baru ini, adakah orang Islam boleh menyertainya? Mohon pandangan Datuk Mufti. Terima kasih.
Ringkasan Jawapan
Islam menitikberatkan kerjasama dalam kebaikan dan tidak bekerjasama dalam perkara yg tidak baik. Jika larian melibatkan mempromosi sistem bank riba semata-mata maka ia tidak diharuskan syarak. Antara perkara yg perlu diambil berat juga ialah kaedah larian yg mendedah aurat dan bercampur lelaki dan perempuan wajib dielakkan. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) menasihatkan umat Islam menilai dari dua aspek ini sebelum menyertai mana-mana program sebegini di masa hadapan.
Huraian Jawapan
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda hingga ke Hari Akhirat.
Secara umumnya, agama Islam tidak menghalang umatnya daripada menganjurkan atau melibatkan diri dalam aktiviti atau sukan seperti ini selagi mana ia masih berada dalam kerangka yang dibenarkan syarak[1].
Malahan, aktiviti larian sebegini pernah dilakukan oleh Nabi SAW bersama isterinya, Saidatina Aisyah R.Anha. Ia direkodkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha, beliau berkata:
خَرَجْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ وَأَنَا جَارِيَةٌ لَمْ أَحْمِلِ اللَّحْمَ وَلَمْ أَبْدُنْ، فَقَالَ لِلنَّاسِ: "تَقَدَّمُوا"، فَتَقَدَّمُوا، ثُمَّ قَالَ لِي: "تَعَالَيْ حَتَّى أُسَابِقَكِ"، فَسَابَقْتُهُ فَسَبَقْتُهُ، فَسَكَتَ عَنِّي، حَتَّى إِذَا حَمَلْتُ اللَّحْمَ وَبَدُنْتُ وَنَسِيتُ، خَرَجْتُ مَعَهُ فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ، فَقَالَ لِلنَّاسِ: "تَقَدَّمُوا"، فَتَقَدَّمُوا، ثُمَّ قَالَ: "تَعَالَيْ حَتَّى أُسَابِقَكِ"، فَسَابَقْتُهُ، فَسَبَقَنِي، فَجَعَلَ يَضْحَكُ، وَهُوَ يَقُولُ: "هَذِهِ بِتِلْكَ".
Maksudnya: “Aku keluar bersama Nabi SAW dalam sebahagian musafirnya. Ketika itu aku seorang gadis yang tidak gemuk. Baginda berkata kepada sahabat-sahabat lain: ‘Pergi dahulu,’ lalu para sahabat pun bergerak dahulu. Kemudian Baginda berkata kepadaku: ‘Mari ke sini (Baginda mengajak untuk berlumba lari), Aku akan menewaskan mu.’ Aisyah berkata: Aku telah menewaskan Baginda. Lalu Baginda mendiamkan diri. Hinggalah tiba pada masa aku sudah menjadi gemuk, dan aku pun sudah terlupa akan hal itu. Aku telah keluar lagi bersama Baginda dalam sebahagian musafirnya. Lalu Baginda berkata kepada orang ramai: ‘Pergi dahulu,’ lalu para sahabat pun bergerak dahulu. Kemudian Baginda berkata: ‘Mari ke sini. Aku akan menewaskanmu.’ Kali ini, Baginda telah menewaskan aku. Baginda pun ketawa dan berkata: ‘Ini merupakan untuk itu (iaitu balasan untuk kekalahan sebelum itu).”
Riwayat Ahmad (26277)
Pada dasarnya, setiap acara atau pertandingan yang ingin dianjurkan hendaklah memenuhi Garis Panduan Bersukan Menurut Perspektif Islam[2] seperti pakaian sukan yang dipakai hendaklah memenuhi etika berpakaian yang ditetapkan oleh syarak seperti menutup aurat, sopan dan bersesuaian dengan sukan yang diceburi. Contohnya seperti berikut:
- Lelaki: T-shirt dan berseluar panjang atau seluar yang melepasi paras lutut.
- Perempuan: T-shirt lengan panjang, berseluar panjang dan menutup rambut serta leher. Pakaiannya juga mestilah longgar dan tidak menampakkan susuk badan.
Selain itu penggunaan tempat bersukan hendaklah memenuhi beberapa kriteria seperti yang berikut:
- Semasa bersukan, percampuran bebas antara lelaki dengan wanita adalah dilarang;
- Penggunaan tempat bersukan antara lelaki dengan perempuan seperti padang permainan, trek olahraga, gimnasium, kolam renang dan sebagainya hendaklah disediakan secara berasingan; dan
- Sekiranya kemudahan penggunaan tempat bersukan secara berasingan tidak dapat disediakan, sebagai alternatif, jadual masa penggunaan bagi lelaki dan wanita hendaklah dilaksanakan.
Di samping kriteria lain seperti waktu yang bersesuaian dan tidak menghalang pelaksanaan ibadah seperti sembahyang dan puasa serta tidak melibatkan pertaruhan atau perjudian.
Seterusnya, iu mulai timbul apabila acara larian sebegini dianjurkan oleh bank konvensional yang sudah sedia maklum sumber dan urusniaga mereka banyak terlibat dengan unsur riba. Walhal, riba merupakan suatu perkara yang dilarang dalam Islam. Hal ini jelas sebagaimana firman Allah SWT:
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا
Maksudnya: “Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.”
Surah al-Baqarah (275)
Begitu juga dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Jabir R.A bahawasanya:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ
Maksudnya: “Rasulullah SAW telah melaknat orang yang memakan harta riba, orang yang menjadi wakilnya (orang yang memberi makan hasil riba), orang yang menuliskan dan dua orang yang saksinya, (dan selanjutnya), Nabi bersabda, mereka itu semua sama saja.”
Riwayat Muslim (1598)
Imam al-Nawawi menyebut bahawa hadis ini juga menunjukkan pengharaman ke atas perbuatan membantu perkara yang batil[3]. Hal ini termasuklah juga perbuatan mempromosikan atau mengiklankan produk riba. Dalam hal perniagaan, promosi merupakan salah satu cara atau teknik menggalakkan dan mempertingkatkan jualan barangan sesebuah syarikat. Salah satu cara promosi yang sering dilakukan pada masa kini adalah dengan mempamerkan jenama atau logo syarikat perniagaan pada baju-baju, papan iklan, barangan cenderahati, lalu diedarkan kepada orang awam secara percuma atau sebaliknya. Perbuatan mempamerkan itu adalah satu langkah promosi yang bertujuan agar jenama atau produk yang dikeluarkan itu dikenali dan diingati oleh pelanggan seterusnya mendorong hati pelanggan untuk tertarik dan bermuamalah dengannya.
Perkara ini turut boleh dilihat melalui penganjuran sesebuah acara atau aktiviti oleh bank konvensional yang mana tujuan ia dibuat sedemikian tidak lain dan tidak bukan adalah bagi mempromosikan dan menaikkan rating dan nama syarikat mereka dalam kalangan masyarakat. Penyertaan daripada kalangan peserta pula secara tidak langsung telah membantu mereka mengaut keuntungan dan menjana kewangan. Malahan pula sekiranya acara larian yang disertai turut disyaratkan untuk mengambil perlindungan insurans oleh syarikat tersebut yang mana kita sedia tahu bahawa insurans konvensional adalah haram di sisi Islam[4], maka pengharamannya lebih jelas. Antara sebab utama pengharaman insurans konvensional ialah melihat kepada bentuk transaksinya yang mengandungi unsur-unsur yang bertentangan dengan prinsip asas jual beli dalam Islam seperti gharar (ketidaktentuan), riba, dan perjudian.
Mengenai membantu dalam perkara kemaksiatan, ulama membahagikan kepada dua bahagian iaitu membantu secara langsung dan membantu secara tidak langsung. Sepakat para ulama jika kerjasama itu adalah kerjasama secara langsung maka hukumnya adalah haram. Namun sekiranya kerjasama itu kerjasama yang tidak langsung ia terbahagi kepada 4 situasi:
- Apa-apa yang boleh membawa kepada perkara haram secara pasti iaitu pada asalnya ia adalah harus namun disebabkan faktor-faktor lain seperti boleh menyebabkan perkara haram maka hukumnya adalah haram.
- Sesuatu yang kebiasaannya boleh membawa kepada perkara yang haram maka dalam hal ini ulama mazhab Maliki dan Hanbali menilainya sebagai haram.
- Apa-apa yang menurut sangkaan boleh membawa kepada haram maka ulama dalam ini tidak mengharamkannya di samping mengambil langkah berhati-hati itu adalah lebih baik.
- Perkara yang sama sekali tidak membawa kepada sesuatu yang haram maka sepakat ulama bahawa hukumnya adalah harus.[5]
Dalam isu berkaitan acara larian yang dianjurkan oleh bank konvensional ia adalah termasuk dalam situasi yang pertama iaitu secara pasti ia boleh membawa kepada perkara haram iaitu mempromosi bank konvensional. Hal ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur:
للوسائل حكم المقاصد
Maksudnya: “Hukum suatu wasilah itu bergantung kepada maqasid (objektif yang ingin dicapai daripadanya)[6].”
Para ulama bersepakat bahawa jika sesuatu itu boleh membawa kepada perkara yang haram secara jelas maka hukumnya juga adalah haram. Imam al-Zarkasyi ketika menjelaskan mengenai metode Imam al-Syafi’i berkenaan kaedah sadd al-Zara’ie beliau berkata:
ما يقطع بتوصيله إلى الحرام فهو حرام عندنا وعندهم
Maksudnya: “Apa-apa yang boleh membawa kepada haram secara pasti maka hukumnya adalah haram di sisi mazhab kami dan mereka[7].”
Sehubungan dengan itu, menyertai acara larian yang dianjurkan oleh bank konvensional malah memakai pula baju yang mempunyai lambang atau logo syarikat tersebut adalah haram. Hal ini kerana, ia termasuk dalam salah satu bentuk mempromosi bank konvensional tersebut meskipun ia dilakukan secara tidak langsung. Allah SWT berfirman:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿٢﴾
Maksudnya: “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya).”
Surah al-Ma’idah (2)
Dar al-Ifta’ Jordan (Badan Fatwa Jordan) ditanya berkenaan sebuah syarikat bank konvensional yang ingin menaja projek komersil yang akan dijalankan dengan tujuan untuk mempromosi syarikat mereka lalu dijawab:
لا يجوز التسويق للبنك التجاري الذي تشتمل عقوده على الرّبا المحرم والقروض بفائدة، وذلك لأن التّسويق يأخذ حكم الحرمة تبعاً
Maksudnya: “Haram memasarkan bank perdagangan yang akadnya termasuk riba yang diharamkan dan pinjaman yang berfaedah kerana pemasaran mengambil kira hukum larangan”[8]
Kesimpulan
- Islam menitikberatkan kerjasama dalam perkara kebaikan dan tidak bekerjasama dalam kemaksiatan dan perkara yang tidak baik.
- Jika sesebuah acara larian itu melibatkan aktiviti mempromosi sistem bank riba semata-mata meskipun ia dilakukan secara tidak langsung, maka ia tidak diharuskan syarak.
- Perkara yang perlu diambil berat juga termasuklah penjagaan aurat dan percampuran antara lelaki dengan perempuan. Sebarang pemakaian yang mendedahkan aurat dan pergaulan yang melanggar batas syariat wajib dielakkan. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) menasihati sekalian umat Islam agar menilai dari setiap sudut syarak sebelum menyertai mana-mana program sebegini pada masa hadapan.
Wallahu A'lam
Rujukan:
[1] Sa’d bin Nasir bin ‘Abd al-‘Aziz al-Syathri, al-Musabaqat wa Ahkamuha fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, (Riyadh: Dar al-‘Asimah, cetakan pertama, 1418H/1997M), 155-156.
[2] Lihat: https://www.islam.gov.my/images/garis-panduan/garis_panduan_atlet.pdf, diakses pada 9/10/2023
[3] Yahya bin Syaraf al-Nawawi, al-Minhaj Syarh Sahih Muslim bin al-Hajjaj, (Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabi, cetakan ke-2, 1392H), 11/26.
[1598] آكل الرِّبَا وَمُوكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ) هذا تصريح بتحريم كتابة المبايعة بين المترابيين والشهادة عليهما وَفِيهِ تَحْرِيمُ الْإِعَانَةِ عَلَى الْبَاطِلِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ
[4] Hukum berkenaan insurans konvensional sama ada insurans nyawa mahupun insurans am seperti kereta, rumah, motosikal dan sebagainya adalah haram. Hukum ini seiring dengan keputusan yang sudah diputuskan dalam Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-16 dan Ke-89.
[5] Lihat: https://www.aliftaa.jo/Research.aspx?ResearchId=205#_edn26, diakses pada 6/10/2023.
[6] Izzudin bin Abd al-Salam, Qawaid al-Ahkam fi Masalih al-Anam, (Kaherah: Maktabah al-Kuliyyah al-Azhariyyah, 1991M), 1/53.
[7] Badruddin al-Zarkasyi, al-Bahr al-Muhit fi Usul al-Fiqh, (Aman: Dar al-Kutbiy, cetakan pertama, 1994M) 8/93.
[8] Lihat: https://www.aliftaa.jo/Question2.aspx?QuestionId=3551, laman web diakses pada 6/10/2023.
No comments:
Post a Comment